de Nicolae Prelipceanu
Revista Teatrul azi nr 3-4 2012
Horațiu Mihaiu se întoarce-dacă va fi fost plecat vredată de-acolo-la spectacolele sale dedicate marilor artiști.Nu mai e vorba nici de Miro,nici de Magritte nici e Brâncuși,ci de un foarte mare poet,extrem de puțin cunoscut la noi,deși a placat din România pentru a trăi aproape ilegal în Franța și a se arunca în Sena de pe Pont Mirabeau,la optzeci de ani trecuți:Gherasim Luca. Monologul cu titlu de mai sus al poetului este preluat și îmbogațit de regizorul Horațiu Mihaiu cu texte ale poetului,dar si cu presonaje reprezentând iluziile sau coșmarurile sale,într-o succesiune logică suprarealistă.
Gherasim Luca este probabil cel mai strălucit reprezentant al suprarealismului românesc târziu,cel al anilor’40,ilustrat și de Gellu Naum,Paul Păun,Virgil Teodorescu și alții.
Spectacolul Inventatorul iubirii de la noua creație a lui Mc Ranin,Teatrul de Arta din Deva,care ca și celelalte pe care același regizor,scenograf și arhitect le-a consacrat marilor artiști,sau poate chiar mai mult decât celelalte,o desfășurare extrem de bine condusă,cu momentele principale ale vieții acestui poet mereu hăituit,ba de prigoana legionară antisemită din România,ba,poate, de fantasmele sale de o permanentă instabilitate care-i vor fi și furnizat materia exceptionalei lui opere.Gherasim Luca ne este arătat mai întăi în România,în familia în care a văzut lumina zilei,împreuna cu tatăl său,un critor sărac,apoi purtând steaua galbenă,apoi luându-și lucrurile sale puține și plecând unde vedea cu ochii,în lumea largă.
Cornel Răileanu întruchipează un Gherasim Luca pe alocuri visător,pe altele halucinant,mereu în centrul mișcării câtorva figuri despre care îți vine să spui când că sunt unele de coșmar,când că sunt îngerii lui păzitori,când,din nou,că nu sunt altceva decât lumea neîntelegătoare față de poet,din jurul lui.Poate,dacă ar fi fost rostite mai atent ,mai puternic unele versuri, n-ar fi stricat.Așa rămânem cu iluzia acelor cuvinte  care explodează undeva,prea departe,în afara sa,dar mai ales în afara nostră.
Ceea ce este absolut remarcabil la acest spectacol e modul în care imaginea filmată completează(continuă de fapt)povestea de pe scenă;ca și muzica discret modernă,alegere tot a regizorului.Plastica spectacolului,fie că e vorba de plastica trupurilor omenești,fie de cea propriu-zisă,care precede finalul,cu aruncarea în Sena sugerată de o filmare la Aqualand chiar  a  actorului Cornel Răileanu-ați interpretul ,,Inventatorului iubirii”-se reține și se face să se rețină și acest spectacol admirabil,la realizarea căruia toți interpreții,inclusiv  studenții clujeni ai doamnei Miriam Cuibus,au un rol decisiv.Actoria,dansul,plastica,muzica,toate conduc la un rezultat de o stranie și copleșitoare frumusețe.De altfel,Horațiu Mihaiu declară de la început:,,Proiectul face parte din același interes al meu față de aspectele inedite din opera și viața unor personalități artistice precum Mondrian,Magritte sau Miro,Picasso sau Brâncuși,cărora le-am dedicat spectacole de teatru de un anumit tip,și în acest caz voi folosi o estetică teatrală specială combinând elemente de actorie,scenografie,ecleraj,mișcare scenică etc.,prin care să realizez un spectacol contemporan,de o modernitate adecvată timpurilor nostre,în care <<atmosfera>>,imaginea sau universul sonor să creeze un limbaj accesibil oricărui tip de public,indiferent dacă este prezentat în țară sau în străinătate.”
Revenind la creatorul de teatre,Dl.Mc Ranin,abia plecat de la Târgoviște,unde a creat pentru câțiva ani acea instituție remarcabilă care a fost Teatrul de Revistă din Deva,de fapt mort de mult,dar mai figurând în scripte,surprinzător,ani de-a rândul.În afara fațadei,care pare de turtă dulce,cu ornamentele ei de gust cam îndoielnic,teatrul este o bijuterie,cu o sală un pic cam mare pentru puterea de absorbție a unui oraș ca Deva,dar impecabilă ca aspect și funcționalitate,plus celelalte spații,aferente,foarte bine construite și finisate,lucru rar în țara românească.