În decembrie 2010, după 20 de ani de lucrări de consolidare şi la împlinirea a 100 de ani de la deschidere, s-a redeschis teatrul din oraşul Deva, una dintre cele mai vechi aşezări din ţara noastră, atestată documentar din 1269. Fost Teatru de Revistă, acum a fost rebotezat Teatrul de Artă Deva şi a devenit teatru de proiecte, sub directoratul artistic al regizorului Mihai Constantin Ranin: „Este o încercare de a face, cel puţin din punct de vedere administrativ, un altfel de teatru. Singura diferenţă faţă de un teatru de repertoriu este aceea că se stabileşte o sumă de bani pentru un proiect, în care sunt incluse onorariile actorilor, decorurile şi personalul tehnic.
Noi nu avem actori angajaţi. Facem castinguri, invităm regizori, sper eu, importanţi, şi în felul acesta reuşim să avem actorii pe care ni-i dorim. Pentru tinerii actori este o şansă în plus”.
(...)
Aşadar, Teatrul de Artă Deva propune publicului său spectacole şi teme mai puţin convenţionale. Cât de deschişi sunt locuitorii Devei, un oraş cu o populaţie de doar 70 de mii de oameni, către astfel de spectacole? Ne răspunde tot directorul artistic al instituţiei, regizorul Mihai Constantin Ranin: „Nu-mi fac griji, atâta timp cât oamenii vin la teatru, mai ales pentru lucruri care, aparent, sunt imposibil de vândut, cum este un spectacol de teatru-imagine sau un spectacol de teatru-dans. Oamenii au această curiozitate şi au foarte multă deschidere către modernitate. Modernitate nu înseamnă neapărat experiment, înseamnă să ne acordăm cu sensibilităţile celorlalţi oameni din spaţiul european, în primul rând şi să ieşim dintr-un teatru mort, un teatru anacronic. Teatrul înseamnă foarte multe lucruri, nu doar divertisment sau teatru clasic”.
“Arta teatrală este o artă de sinteză”, susţine Ranin, de aceea frumoasa clădire în stil Art Nouveau a Teatrului de Artă Deva găzduieşte şi alte evenimente culturale: “Avem totdeauna expoziţii de pictură în hol, unele chiar se leagă de spectacolele reprezentate pe scenă. Avem concerte într-o formulă mai puţin obişnuită. De exemplu, la spectacolul suprarealist al lui Horaţiu Mihaiu, “Inventatorul iubirii”, după Gherasim Luca, am adus o orchestră renascentistă. Dar asta făcea parte din suprarealismul evenimentului. Şi ca o provocare pentru spectatori, întotdeauna când reuşeşti să dezechilibrezi puţin prejudecăţile unui spectator, obţii mult mai mult – obţii sensibilizarea lui, spectatorul se descoperă mai mult pe el şi iese mult mai bogat. Vorbim, aşadar, de efectul pe care îl are actul teatral în domeniul educaţiei”.
(...)
(…) Invitat să monteze la Teatrul de Artă Deva, regizorul şi scenograful Horaţiu Mihaiu a ales momente definitorii din viaţa lui Gherasim Luca pe care le-a transpus artistic în spectacolul de teatru-imagine „Inventatorul iubirii”. Titlul spectacolului este acelaşi cu al unuia dintre poemele lui Gherasim Luca. Horaţiu Mihaiu, care a fost preocupat de multe ori de aspectele inedite din biografiile unor personalităţi, explică: „Ce am găsit inedit la Gherasim Luca a fost faptul că el nu a avut o soţie – a avut o viaţă intimă tumultoasă, apar personaje feminine, dar niciodată nu s-a legat de feminitate. Are nişte scrieri cutremurător de frumoase despre femei şi universul feminin, dar niciodată nu a avut o relaţie cu o femeie. Cumva a trăit paralel cu vieţile femeilor, iar în acest text, „Inventatorul iubirii”, pare că ar explica şi de ce. Nu este o explicaţie logică, este în spiritul suprarealismului. E un monolog foarte frumos, pe care Cornel Răileanu îl interpretează magnific în spectacol. Îţi poţi da seama că, după părerea lui, iubirea şi cam tot ceea ce ne înconjoară sunt rodul inventivităţii noastre. Noi inventăm iubirile, trăirile, frumosul, urâtul... Chiar spune „totul trebuie inventat”.
(Material editat de Elena Ștefan).
Luana Pleșea,  Radio România Internațional
2012-02-10