autor: Ioana Stef
Au trecut ceva zile de când am fost în vizită la Deva, în proaspăt-renovatul teatru din oraş, pentru a vedea noua premieră a stagiunii: “Moartea accidentală a unui anarhist” (de Dario Fo, în regia artistică a lui Kemal Başar), la invitaţia unui amic. Ei bine, pentru mine întreaga excursie a fost o premieră: prima oară în Deva, prima oară în teatrul lor, primul contact cu o echipă tânără şi dornică să demonstreze ceva. Aşadar, a treia premieră a stagiunii urma să înceapă cu totul deosebit, doar că ploaia le-a cam deranjat planurile.
Dar fiţi pe pace, s-a improvizat rapid o soluţie care mie mi-a convenit ceva mai mult: spectacolul trebuia să înceapă din stradă, cu poliţia mişunând peste tot şi cadavre în saci de plastic, însă foaierul s-a dovedit la fel de folositor acestui mic scenariu. Spectacolul e un musical rock (aprobând ceea ce afirmasem cânva, că a venit moda în România, după Oradea şi Timişoara), cu o trupă rock în spate (artişti foarte mişto, apropo – trupa Quas). Textul – destul de necunoscut mie, dar unul foarte generos pentru protagonist – Sebastian Marina, care mi-a lăsat o impresie foarte bună (yup, Seba can siiiing!  ). Subiectul e unul inspirat dintr-un caz real: moartea “accidentală”  a unui activist politic, ce-a survenit în condiţii neclare în comisariatul Poliţiei (raportul oficial spunea că activistul căzuse de la fereastră). Ancheta survenită, poliţiştii care-aruncă cu vina peste tot, în cel mai pur stil miliţienesc, “maniacul” care se joacă cu mintea lor, ziarista care investighează, la rândul său – toate acestea se derulează pe-o muzică rock care se potriveşte la marele fix cu atmosfera anilor ’70, cu lupta pentru libera exprimare, libertate şi atitudinea protestatară. Din distribuţie fac parte: Sebastian Marina, Doru Presecan, Cătălin Mareş, Adrian Anghel, Laura Voicu, Răzvan Vicoveanu, Lavinia Pop Coman, Lăcrămioara Bradoschi şi Garcia Mario Valdelvira.
Totul a mers bine: orchestra ceas, idem pentru cântări şi solişti, la fel şi coregrafia care-a fost foarte mişto (semnată de Hugo Wolff), scenografia lui MC Ranin – cum ziceam, CEAS! Dacă sunteţi prin Deva când se mai joacă, faceţi bine şi mergeţi să vedeţi spectacolul!