Un secol și ceva în 12 zile
Claudiu Groza

Oscar și Tanti Roz e o poveste la care oricine are voie să fie emoționat. Foarte emoționat. Impresionanta piesă de teatru a lui Eric-Emmanuel Schmitt (dramatizată și ecranizată chiar de autor după romanul său omonim) a cunoscut vreo șase versiuni de scenă în România, cea mai recentă la Teatrul de Artă din Deva, în regia lui Mihai Panaitescu.

Oscar are 10 ani, e un puști năzdrăvan, dar bolnav de cancer, și-și trăiește ultimele zile într-un spital, înconjurat de copii cu diverse afecțiuni, de la obezul “Popcorn” la “Bacon”, ars într-un incendiu, sau eterica “Peggy Blue”, cea cu pielea albastră din pricina bolii. Oscar nu se prea înțelege cu părinții săi, de care tinde să se ascundă.

Citeşte mai departe...

Seară rusească la Teatrul de Artă din Deva
sursa: QND Blog
Începutul stagiunii Teatrului de Artă din Deva a fost ceva nou pentru această scenă care a găzduit în ultimii ani spectacole sporadice. O noutate a fost și alegerea piesei ”Trei surori” de Cehov, ca început a seriei de spectacole ce vor urma.

O piesă de Cehov în Deva este o oglindă perfectă, e ocazia de a reflecta la tiparele unui oraș fără tineri care ”care invata mersul pe valuri, in picioare” unde ”tristețile provinciale” sunt la ordinea zilei. Dramele de acum un secol din Melikhovo care l-au impresionat pe tânărul dramaturg sunt universale, desfășurându-se constant și neîntrerupt așa cum valurile vin neabătute spre mal.

Citeşte mai departe...

Un spectacol al minţii şi al miracolelor, al luminii şi al umbrelor. Un spectacol, în regia şi scenografia domnului Marius Oltean, care ne invită să reflectăm la adevăratele valori şi să mărturisim că singurul lucru care ne apropie de Dumnezeu este iubirea.
Pret bilete:
Taina Mănăstirii, adaptare după ,,Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier
,,Taina Mănăstirii” este un spectacol ce în mod evident trebuie văzut, nu pentru că a avut 599 de reprezentaţii pe Broadway în 1980 şi trei nominalizări la Premiile Oscar în 1986 (acesta fiind palmaresul textului semnat de americanul John Pielmeier), nu pentru că Maica Stareță Miriam este mama mea și este atât de credibilă încât în momentele reprezentației mă simt orfană, nu pentru că partenerele ei de scenă sunt minunate, veridice, ci pentru că subiectul rămâne inepuizabil, el există în fiecare dintre noi, fiind o luptă veșnică între bine și rău, între frumos și urât, între legal și ilegal, între ce crezi tu și ce cred ceilalți.

Citeşte mai departe...

Premiera la Teatrul de Arta din Deva
„Moartea accidentală a unui anarhist”, în regia lui Kemal Başar va fi pusă în scenă la Teatrul de Artă Deva, vineri seara. Piesa de teatru este o comedie muzicală despre maniera ironică şi superficialitatea cu care sunt privite întâmplările grave şi impactul lor asupra omului. Spectacolul va începe la ora 19:00, iar preţul unui bilet este 20 de lei.
Prin ”Moartea accidentală a unui anarhist”, Kemal Bașar atrage atenția asupra libertății individului și manierei fasciste în care sunt guvernate în prezent statele, prin controlul autoritar al mediei și justiției: ”Uneori oamenii sunt întrebați: vreți libertate?!

Citeşte mai departe...

autor: Ioana Stef
Au trecut ceva zile de când am fost în vizită la Deva, în proaspăt-renovatul teatru din oraş, pentru a vedea noua premieră a stagiunii: “Moartea accidentală a unui anarhist” (de Dario Fo, în regia artistică a lui Kemal Başar), la invitaţia unui amic. Ei bine, pentru mine întreaga excursie a fost o premieră: prima oară în Deva, prima oară în teatrul lor, primul contact cu o echipă tânără şi dornică să demonstreze ceva. Aşadar, a treia premieră a stagiunii urma să înceapă cu totul deosebit, doar că ploaia le-a cam deranjat planurile.

Citeşte mai departe...

Oana Tuțu,
secretar literar la Teatrul „Dramatic Ion D. Sîrbu”
Deși William Shakespeare are atâta notorietate la nivel mondial, multă lume nu știe că opera sa este împărțită în mai multe categorii. Comedii („Furtuna”, „Mult zgomot pentru nimic”, „Îmblânzirea scorpiei” etc.), istorice („Regele Ioan”, „Richard al II-lea/al III-lea” etc.), tragedii („Romeo și Julieta”, „Coriolan” sau „Othello”).
„Visul unei nopți de vară” aparține segmentului de comedie.
Premiera spectacolului în regia lui Gelu Badea, va avea loc sâmbătă, 16 februarie, ora 18.

Citeşte mai departe...

Shakespeare, 23 aprilie
Orașul natal și în care a crescut, Stratford-upon-Avon, este cunoscut la nivel mondial ca fiind locul nașterii lui William Shakespeare. Aici se găsește Teatrul Regal Shakespeare, sediul Companiei Regale Shakespeare. În afara turismului datorat asocierii orașului cu numele celebrului autor, s-au dezvoltat activități industriale ca producerea aluminiului și construcția bărcilor.
Pentru William Shakespeare, autorul spectacolului „Visul unei nopți de vară”, ziua de 23 aprilie a fost una marcantă. S-a născut (1564) și a murit (1616), într-o zi de 23 aprilie.

Citeşte mai departe...

Oana Tuțu,
secretar literar la Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu”
...asta veți vedea la premiera spectacolului „Visul unei nopți de vară”, sâmbătă, 16 februarie, ora 18.
Un decor excepțional, o armată de oameni, atât cei de pe scenă, cât și cei din spatele scenei, oamenii care ajută la bunul mers, la buna organizare și desfășurare a acestei premiere senzaționale.
Un spectacol al cărui text a fost scris undeva între anii 1595-1596, fără a se cunoaște o dată concretă.

Citeşte mai departe...

articol din Revista de arta Forma.
(…) “Teatrul de Artă Deva a participat în perioada 17 -23 mai  la Festivalul Internațional de Teatru din Antalya, organizat de către Direcția Teatrelor din Turcia.
O tratare prin mijloace non-verbale pe cât de simple pe atât de percutante și eficace din punct de vedere al comunicării artistice, a senzațiilor și emoțiilor greu de descris într-un spectacol de o oră și ceva. Este genul de spectacol pretabil de a fi jucat în orice colț al lumii, trecând peste barierele de limbă, cultură și civilizație. Spectacolul conține toate ingredientele de success necesare unui spectacol: muzică, dans, ritm, dinamică, echilibru, culoare, tensiune și emoție. (…)

Citeşte mai departe...

”Uneori, poveştile se spun prea bine şi fără cuvinte. Cu gesturi, cu tablouri însufleţite, muzică mexicană, o coregrafie încărcată de senzualitate şi o Frida Kahlo uluitor de asemănătoare cu cea adevărată. Acestea sunt ingredientele spectacolului de teatru-dans Frida. Impresii, regizat de Mc Ranin, cu coregrafia lui Hugo Wolff, la o sută de ani de la naşterea pictoriţei mexicane Frida Kahlo.(…) Întreaga poveste a Fridei Kahlo este redată prin dans, fără nici o replică vorbită. Mara Opriş este interpreta pictoriţei mexicane şi steaua incontestabilă a poveştii mute despre durere, dragoste, valoare şi putere.

Citeşte mai departe...

de Nicolae Prelipceanu
Revista Teatrul azi nr 3-4 2012
Horațiu Mihaiu se întoarce-dacă va fi fost plecat vredată de-acolo-la spectacolele sale dedicate marilor artiști.Nu mai e vorba nici de Miro,nici de Magritte nici e Brâncuși,ci de un foarte mare poet,extrem de puțin cunoscut la noi,deși a placat din România pentru a trăi aproape ilegal în Franța și a se arunca în Sena de pe Pont Mirabeau,la optzeci de ani trecuți:Gherasim Luca. Monologul cu titlu de mai sus al poetului este preluat și îmbogațit de regizorul Horațiu Mihaiu cu texte ale poetului,dar si cu presonaje reprezentând iluziile sau coșmarurile sale,într-o succesiune logică suprarealistă.

Citeşte mai departe...

de Ion Cazaban
Revista Teatrul Azi nr 3-4 din 2012
La Deva am descoperit nu numai un oraș neștiut de mine până în acea seară geroasă de ianuarie,dar și existența uui veritabil ,,teatru de artă,, cu prilejul premierei Inventatorul iubirii, noua montare a lui Horațiu Mihaiu. Era,deci,o descoperire dublată de regăsirea,,scenografului propriei regii”,cum este și se consideră adesea el însuși,reformulând astfel mai vechea definire a scenografiei ca,,regia locului de joc”. Și la Deva Horațiu Mihaiu ne-a apărut într-o incitantă continuitate de precopupări teatrale,stimulate inițial de ecloziunea postmodernă, iar în ultimul timp, de perseverență programatică a repertoriului promovat,oriunde ar fi,de cunoscutul director Mc Ranin,care nu se mulțumește ușor.

Citeşte mai departe...

31 mai:2012, de Cristina Ruciecki
(…) Doze tari in fire subtile
Sa spui ca teatrul este senzitiv si comunica subliminal inseamna curata platitudine. Dar exista spectacole care aduc la suprafata, cu o pregnanta rara, asemenea cunostinte invatate in perioada ABC-ului teatral. Acesta este cazul si cu „Inventatorul iubirii“ dupa Gherasim Luca, regia Horatiu Mihaiu, Teatrul de Arta Deva, unul dintre cele mai percutante spectacole prezentate in Festivalul de la Timisoara.

Citeşte mai departe...